Undervisning

Birgit har bred bakgrunn fra undervisning på Khio i Oslo, Høyskolen Kristiania, The Arts Educational, St. Hallvard Vgs og Rud Vgs. Som en av tre studenter i verden har hun videreført undervisningen av “Imaginative Improvisation” fra Cathrine Clouzot på The Arts Educational i London. Hun var først student i faget og senere skygget hun undervisningen til Cathrine over ett år. Klassen er i en tradisjon fra Copeau, Michel St. Denis og John Blatchley/ Cathrine Clouzot. I Norge har Birgit undervist faget som “Transformasjon” med utgangspunkt i observasjon av dyr og en fysisk inngang til å transformere seg inn i ytre og indre egenskapene til dyret. Dette blir brukt som utgangspunkt for karakterarbeid. Sentralt er sansearbeid, bruk av improvisasjon for å skape eget materiale og research av ulike verdenere er også sentrale elementer. utvikler den skapende utøveren

Birgit underviser også i Viewpoints.

Michael Chechov, impro og øvelser som utvikler forestillingsevnen som sentralt i undervisningen. 

 

Bakgrunn

Elever blir kjent med seg selv og verden rundt seg på en oppdagende måte ved å jobbe med improvisasjon og det skaper uforutsett og overraskende materiale. Jeg bruker konkrete øvelser som er egnet til å utvikle fantasi og utforske hvordan de kan åpne studenters skapende evner og forestillingsevne. 

Den engelske pedagogen Michel Saint-Denis hevder at elever finner skuespillerkunstens essens gjennom improvisasjon ved at de her både finner realiteten av sitt eget indre liv samt dets fysiske dimensjon. 

”Through improvisation the student discovers for himself the true essence, the real substance of acting. It is here that he will find the relationship between the reality of his own inner life, both intellectual and emotional, and its physical expression, the means through which he can convey this reality to others. He must, as it were, first discover himself, then bring to the surface what was covered” (Saint-Denis, To the Actor, 1982).

I tradisjonen fra Copeau og St. Denis jobber jeg med observasjon, forestillingsevne og transformasjon med utgangspunkt i dyr hvor vi er ute etter å uttrykke den essensielle likheten med dyret. Transformasjonen tar vi videre inn i karakterarbeid hvor vi utvikler en karakter med de samme ytre og indre egenskapene som dyret. Gjennom improvisasjon skaper vi videre scenisk materiale som uttykker karakteren og verdenen denne lever i. Her er reserach et sentralt element.

Videre har jeg jobbet med Michael Checkov sine øvelser med bruk av energi, fantasi og bilder. Fra Viewpoints teknikk er fysiske øvelser, ensembletrening og lytting sentralt. Felles for disse skuespillermetodene er at de har en fysisk inngang til materialet og tar utgangspunkt i kroppen som skuespillerens instrumentet. Felles for flere av disse øvelsene er at de er psykofysiske, det vil si at det fysiske virker som en igangsetter for psykologien.


erfaring

2019. Khio, Teaterhøyskolen opptakskomite 1 og 2 runde. Høsten- undervisning på PPU-teater studiet og Operahøyskolen.

2018-2017. KHiO, PPU- teater og Teaterhøyskolen.
Checkov og Viewpoints arbeid.

2018-2014.  Westerdals Oslo ACT, BA i skuespill linje.
Fagene Viewpoints, forestillingsevne ved improvisasjon og entreprenørskap.

2018, vår. St. Hallvard, Lier, Dramalinjen.
Faglærer i Teaterproduksjon og Teaterproduksjon fordypning.  
Regissør i oppsetning ”De Hellige Trekongers Aften”, Shakespeare. 

2018-2016. ”Plass til meg”- Generasjon DDF.
Et inkluderingsprosjekt for mennesker med nedsatt funksjon.
Pedagog på X- Ray ungdomsklubb, Holtet videregående skole og Cafeteatret.
Tekst dramturgi på teksten ”Vampyrprinsessen.”

2016-2010. TekstLab.
Veileder og skuespiller på TekstLab Ung og TekstLab.
Utviklingsverksted for tekster av ungdom og dramatikere 


Utdannelse

2017-2015 (deltid). KHiO.
PPU-teater studiet. 

Diverse workshoper- fyll ut. Særlig Checkov baserte. 

2002. Arts Educational, London.
Undervist i BA drama i faget Imaginative Improvisation.
Improvisasjon gjennom forestillingsevne.)